De Forenede Staters forfatning. |
Vi folket i De Forenede Stater, for at danne en mere perfekt union,
etablere retfærdighed, forsikre indenrigs ro, sørge for fælles forsvar ,
fremme den generelle velfærd og sikre velsignelsens velsignelser for os selv
og vores efterliv, ordne og oprette denne forfatning for Amerikas Forenede
Stater. |
Artikel I. |
Afsnit. 1. |
Alle lovgivningsmæssige beføjelser heri skal overdrages til en kongres i
USA, som skal bestå af et Senat e og Repræsentanternes Hus. |
Afsnit. 2. |
Repræsentanternes hus skal bestå af medlemmer valgt hvert andet år af
befolkningen i de forskellige stater, og vælgerne i hver stat skal have de
kvalifikationer, der er nødvendige for valgmænd i den mest forskellige filial
af statslovgiveren. |
Ingen person skal være en repræsentant, der ikke skal have nået en alder
af 25 år og været syv år en statsborger i De Forenede Stater, og som ikke,
når den vælges, skal være en indbygger i den stat, hvor han skal vælges . |
Repræsentanter og direkte skatter fordeles mellem de forskellige stater,
der kan indgå i denne Union, i henhold til deres respektive numre, som
bestemmes ved at tilføje hele antallet af gratis personer, herunder dem, der
er bundet til tjeneste i en periode af år, og med undtagelse af indianere,
der ikke er beskattet, tre femtedele af alle andre personer. Den faktiske
optælling foretages inden for tre år efter det første møde i De Forenede
Staters Kongres og inden for hver efterfølgende periode på ti år i en sådan
Manner, som de ved lov skal lede. Antallet af repræsentanter må ikke
overstige en for hver tredive tusinde, men hver stat skal mindst have en
repræsentant; og indtil en sådan opregning skal foretages, har staten New
Hampshire ret til at chuse tre, Massachusetts otte, Rhode-Island og
Providence Plantations en, Connecticut five, New-York seks, New Jersey fire,
Pennsylvania otte, Delaware en, Maryland seks, Virginia ti, North Carolina
fem, South Carolina fem og Georgia tre. |
Når der sker ledige stillinger i repræsentationen fra en hvilken som helst
stat, udsteder den udøvende myndighed valg af forfattere til valg af sådanne
ledige stillinger. |
Repræsentanternes hus skal chuse deres taler og andre officerer; og skal
have den eneste impeachment-kraft. |
Afsnit. 3. |
De Forenede Staters senat består af to senatorer fra hver stat valgt af
deres lovgivende myndighed i seks år; og hver senator skal have en
afstemning. |
Umiddelbart efter, at de er samlet efter de første valg, skal de opdeles
ligeså meget som i tre klasser. Senaterne i den første klasse sæder
fraflyttes ved udløbet af det andet år, den anden klasse ved udløbet af det
fjerde år og for den tredje klasse ved udløbet af det sjette år, så en
tredjedel kan vælges hvert andet år; og hvis ledige stillinger sker ved
fratræden eller på anden måde under tilbagetrækning af lovgivende myndigheder
i en stat, kan udøvelsen heraf foretage midlertidige aftaler indtil næste
møde i lovgivningsmyndigheden, som derefter udfylder sådanne ledige
stillinger. |
Ingen person skal være en senator, der ikke skal have nået 30-årsalderen
og været ni år statsborger i De Forenede Stater, og som ikke, når den vælges,
skal være en indbygger i den stat, som han skal vælges til. |
Vice President for De Forenede Stater er præsident for senatet, men har
ingen afstemning, medmindre de er ligeligt opdelt . |
Senatet vælger deres øvrige officerer og også en præsident i tempe i
næstformandens fravær, eller når han udøver kontor for præsident for De
Forenede Stater. |
Senatet har den eneste magt til at prøve alle impeachments. Når de sidder
med det formål, skal de være under ed eller bekræftelse. Når præsidenten for
De Forenede Stater bliver retsforfulgt, skal præsidenten præsidere: Og ingen
personer skal dømmes uden sammenkomsten af to tredjedele af de
tilstedeværende medlemmer. |
Dom i sager om forfalskning må ikke strække sig længere end til fjernelse
fra Kontoret og inhabilitet til at besidde og nyde ethvert kontor for ære,
tillid eller fortjeneste under De Forenede Stater: men den dømte part er ikke
desto mindre ansvarlig og underlagt anklage, retssag, dom og Puni shment
ifølge lov. |
Afsnit. 4. |
Tidspunkter, steder og måde at afholde valg til senatorer og
repræsentanter foreskrives i hver stat af lovgivningen herfor; men kongressen
kan når som helst ved lov udarbejde eller ændre sådanne forordninger,
undtagen hvad angår de steder, hvor senatorerne chuses . |
Kongressen skal samle mindst én gang i hvert år, og sådan møde skal være
den første mandag i december, med mindre de skal ved lov udpege en anden dag. |
Afsnit. 5. |
Hvert hus skal være dommer for sine egne medlemmers valg, tilbagevenden og
kvalifikationer, og et flertal af hvert udgør et beslutningsdygtigt
beslutningsdygtighed; men et mindre antal kan udsætte fra dag til dag og kan
være autoriseret til at tvinge tilstedeværelsen af fraværende medlemmer i
en sådan Manner og under de sanktioner, som hvert hus måtte give. |
Hvert hus kan fastlægge reglerne for dets forhandlinger, straffe sine
medlemmer for uordentlig opførsel og med 2 tredjedels samtykke udvise et
medlem. |
Hvert hus fører journal om sine forhandlinger og offentliggør fra tid til
anden det samme, bortset fra de dele, der måtte være i deres dom, kræver
hemmeligholdelse; og Yeas and Nays for medlemmerne af begge parter på ethvert
spørgsmål skal efter ønske om en femtedel af de tilstedeværende optages i
tidsskriftet. |
Hverken hus under kongressessionen må uden samtykke fra den anden udsætte
i mere end tre dage eller til noget andet sted end det, hvor de to huse skal
sidde. |
Afsnit. 6. |
Senatorerne og repræsentanterne modtager en kompensation for deres
tjenester, der skal konstateres ved lov, og betales ud af statskassen i De
Forenede Stater. De skal i alle sager undtagen forræderi, felony og fredsbrud
være privilegeret fra anholdelse under deres deltagelse på sessionen i deres
respektive huse og ved at gå til og vende tilbage fra det samme; og for
enhver tale eller debat i noget af parlamentet, må de ikke sættes
spørgsmålstegn på noget andet sted. |
Ingen senator eller repræsentant må i den periode, hvor han blev valgt, udnævnes
til noget civilt kontor under De Forenede Staters myndighed, som skal være
oprettet, eller de emballager, hvoraf de skal være indkapslet i løbet af
dette tidsrum; og ingen person, der har noget kontor under De Forenede
Stater, skal være medlem af et af parterne i hans fortsættelse i kontoret. |
Afsnit. 7. |
Alle regninger til optagelse af indtægter stammer fra Representantenes
hus; men senatet kan foreslå eller acceptere ændringsforslag som på andre
lovforslag. |
Hvert lovforslag, der skal have vedtaget Representantenes hus og senatet,
skal, før det bliver en lov, forelægges for De Forenede Staters præsident;
Hvis han godkender det, underskriver han det, men hvis ikke returnerer han
det med sine indvendinger til det hus, hvor det har sin oprindelse, hvem der
skal indtaste de store indsigelser i deres journal og fortsætte med at
overveje det. Hvis to tredjedele af Parlamentet efter en sådan genovervejelse
accepterer at vedtage lovforslaget, sendes det sammen med indsigelserne til
det andet hus, hvorved det ligeledes skal genovervejes, og hvis det godkendes
af to tredjedele af det hus, skal det skal blive en lov. Men i alle sådanne
sager afgøres stemmerne for begge huse af gær og næse, og navnene på de
personer, der stemmer for og imod lovforslaget, indføres i henholdsvis hvert
huss journal. Hvis et lovforslag ikke skal returneres af præsidenten inden
for ti dage (undtagen søndage) efter, at det er blevet forelagt ham, er det
samme en lov, ligesom Manner, som om han havde underskrevet den, medmindre
kongressen ved deres indrejse forhindrer dens tilbagevenden, i hvilket
tilfælde det ikke skal være en lov. |
Hver ordre, beslutning eller afstemning, som senatet og repræsentanternes
samtykke kan være nødvendigt (med undtagelse af et spørgsmål om afbrydelse),
forelægges præsidenten for De Forenede Stater; og inden det samme træder i
kraft, skal godkendes af ham eller blive afvist af ham, omplaceres af to
tredjedele af senatet og repræsentanternes hus i henhold til de regler og
begrænsninger, der er beskrevet i tilfælde af et lovforslag. |
Afsnit. 8. |
Kongressen skal have beføjelse til at lægge og opkræve skatter, pligter,
omkostninger og punktafgifter, til at betale gælden og sørge for De Forenede
Staters fælles forsvar og generelle velfærd; men alle pligter, omkostninger
og punktafgifter skal være ensartede i hele USA; |
At låne penge på kredit i USA; |
At regulere handel med udenlandske nationer og blandt de forskellige
stater og med de indiske stammer; |
At etablere en ensartet regel om naturalisering og ensartede love om
konkurs i hele USA; |
For at møntpenge reguleres værdien deraf og udenlandsk mønt og fastlægges
standard for vægte og mål; |
At sørge for straf for forfalskning af USA's værdipapirer og nuværende
mønt; |
At etablere postkontorer og postveje; |
At fremme fremskridt inden for videnskab og nyttig kunst ved at sikre sig
i begrænsede tider til forfattere og opfindere den eksklusive ret til deres
respektive forfattere og opdagelser ; |
At udgøre domstole underordnet højesteret ; |
At definere og straffe pirater og felonier, der er begået på det åbne hav,
og lovovertrædelser mod folkeretten ; |
At erklære krig, give Letters of Marque og reprisal og udarbejde regler om
fangenskaber på land og vand ; |
At rejse og støtte hære, men ingen bevilling af penge til den brug må være
på en længere periode end to år ; |
At levere og vedligeholde en Navy; |
At udarbejde regler for regeringen og reguleringen af land- og
søstyrkerne |
At sørge for at indkalde militsen til at gennemføre Unionens love ved at
undertrykke Opstandelser og afvise invasioner ; |
At sørge for organisering, bevæbning og disciplinering af militsen og til
styring af en del af dem, der måtte være ansat i De Forenede Staters
Tjeneste, med reservering til henholdsvis staterne, udnævnelsen af de
officerer og myndigheden for at uddanne Militia ifølge den disciplin, der er
foreskrevet af Kongressen; |
At udøve eksklusiv lovgivning i alle sager overhovedet over et sådant
distrikt (højst ti Miles square), der ved Cession of bestemte stater og
accept af kongres kan blive sæde for regeringen i De Forenede Stater og udøve
som autoritet over alle steder, der er købt af samtykke fra lovgiver i den
stat, hvor det samme skal være, til opstilling af forts, magasiner,
arsenaler, dock-værfter og andre nødvendige bygninger; |
At udstede alle love, der skal være nødvendige og passende for
gennemførelse af de foregående beføjelser og alle andre beføjelser, som denne
forfatning tildeles i regeringen i De Forenede Stater, eller i et departement
eller en embedsmand deraf. |
Afsnit. 9. |
Migration eller import af personer, som en af de nuværende stater nu
synes, skal betragtes som passende at indrømme, er ikke forbudt af kongressen
forud for året et hundrede og otte hundrede og otte, men en skat eller en
told kan pålægges en sådan import, højst ti dollars for hver person. |
Privilegiet til Writing of Habeas Corpus suspenderes ikke , medmindre
offentlig sikkerhed kan kræve det i tilfælde af oprør eller invasion. |
Ingen vedtægtslov eller efterfølgende lov skal vedtages . |
Der må ikke lægges nogen kapitulation eller anden direkte skat, medmindre
det er i forhold til folketællingen eller opregningen heri, før det pålægges
at blive taget. |
Der opkræves ingen skat eller told på artikler, der eksporteres fra nogen
stat. |
Der foretages ingen præference ved nogen regulering af handel eller
indtægter til havne i en stat i forhold til en anden: heller ikke fartøjer,
der er bundet til eller fra en stat, er forpligtet til at indtaste, rydde
eller betale told i en anden. |
Der må ikke trækkes penge fra statskassen, men som følge af bevillinger,
der er foretaget ved lov; og en regelmæssig opgørelse og konto for indtægter
og udgifter til alle offentlige penge skal fra tid til anden offentliggøres. |
Intet titel til adel må tildeles af De Forenede Stater: Og ingen person,
der har noget kontor for fortjeneste eller tillid under dem, må uden samtykke
fra kongressen acceptere nogen gave, ethvert dokument, kontor eller titel, af
enhver art uanset hvad , fra enhver konge, prins eller fremmed stat. |
Afsnit. 10. |
Ingen stat må indgå nogen traktat, alliance eller konføderation; give Letters
of Marque og reprisal; mønt Penge; udsende kreditværdier; gøre ethvert ting
undtagen guld og sølvmynt til et bud til betaling af gæld; vedtage enhver
vedtægtsregning, efterfølgende lov eller lov, der forringer
kontraktforpligtelsen, eller tildele enhver adels titel. |
Ingen stat må uden samtykke fra Kongressen lægge nogen omkostninger eller
told på import eller eksport, undtagen hvad der kan være absolut nødvendigt
for at gennemføre dets inspektionslove: og nettoproduktionen af alle
pligter og omkostninger, der er lagt af en stat på import eller Eksport skal
ske til brug af De Forenede Staters statskasse; og alle sådanne love skal
være underlagt kongressens revision og kontrol . |
Ingen stat må uden kongressens samtykke lægge nogen pligt til at forbinde,
holde tropper eller krigsskibe i fredstid, indgå nogen aftale eller en
kompakt med en anden stat eller med en udenlandsk magt eller deltage i krig,
medmindre faktisk invaderet, eller i en overhængende fare, som ikke vil
indrømme forsinkelse. |
Genstand. II. |
Afsnit. 1. |
Den udøvende magt tildeles en præsident for Amerikas Forenede Stater. Han
har sit embede i løbet af fire år og vælges sammen med næstformanden, der er
valgt til samme valgperiode, som følger |
Hver stat udnævner, på en sådan måde, som dens lovgivende myndighed kan
lede, et antal vælgere, der er lig med hele antallet af senatorer og
repræsentanter, som staten kan have ret til i kongressen: men ingen senator
eller repræsentant eller person, der har en Office of Trust eller Profit
under De Forenede Stater udnævnes til valg. |
Valgene mødes i deres respektive stater og stemmer ved afstemning for to
personer, hvoraf mindst en ikke skal være en indbygger i samme stat med sig
selv. Og de skal lave en liste over alle de personer, der er stemt for, og
antallet af afstemninger for hver; hvilken liste de skal underskrive og
attestere og videregive forseglet til sædet for regeringen for De Forenede
Stater, rettet til præsidenten for senatet. Senatets præsident åbner i
nærværelse af senatet og repræsentanternes hus alle certifikater, og
afstemningerne tælles derefter. Den person, der har det største antal
stemmer, skal være præsidenten, hvis dette antal er et flertal af hele
antallet af valgte valgmænd; og hvis der er mere end en, der har en sådan
majoritet, og som har et lige så stort antal afstemninger, skal
repræsentanternes hus straks vælge en af dem til præsident ved at afstemme
; og hvis ingen personer har en majoritet, skal det nævnte hus fra de fem
højeste på listen ligesom Manner chuse præsidenten. Men når man vælger
præsidenten, skal stemmene træffes af stater, hvor repræsentationen fra hver
stat har en stemme; Et kvorum til dette formål består af et medlem eller
medlemmer fra to tredjedele af staterne, og et flertal af alle stater er
nødvendigt for et valg. I hvert tilfælde efter den valg af præsidenten er den
person, der har det største antal valg af stemmer, vicepræsidenten. Men hvis
der forbliver to eller flere, der har samme stemmer, skal senatet vælge dem
af Ballot, næstformanden. |
Kongressen kan bestemme tidspunktet for valg af vælgerne og den dag, hvor
de skal afgive deres stemmer ; hvilken dag skal være den samme i De Forenede
Stater. |
Ingen person undtagen en naturlig født statsborger eller en statsborger i
De Forenede Stater på tidspunktet for vedtagelsen af denne forfatning kan
være berettiget til præsidentskontoret; heller ikke nogen person er
berettiget til dette kontor, der ikke skal have nået en alder af 35 år og været
fjorten år bosiddende i USA. |
I tilfælde af afskedigelse af præsidenten fra embedet eller hans død,
fratræden eller manglende evne til at decharge det nævnte kontors beføjelser
og pligter gælder det samme for næstformanden, og kongressen kan ved lov
sørge for sagen om fjernelse, død, fratræden eller manglende evne, både af
præsidenten og vicepræsidenten, hvor de erklærer, hvilken officer derefter
skal fungere som præsident, og en sådan officer skal handle i
overensstemmelse hermed, indtil handicap fjernes, eller en præsident vælges. |
Præsidenten modtager på det angivne tidspunkt for sine tjenester en
kompensation, som hverken skal være samlet eller mindsket i den periode, som
han er valgt til, og han modtager ikke inden for denne periode noget andet
Emolument fra De Forenede Stater, eller nogen af dem. |
Inden han begynder på henrettelsen af sit embede, skal han tage følgende
ed eller bekræftelse: - "Jeg hæder højtideligt (eller bekræfter), at jeg
trofast vil henrette embedet som præsident for De Forenede Stater og vil til
det bedste af min Evne, bevare, beskytte og forsvare De Forenede Staters
forfatning. " |
Afsnit. 2. |
Præsidenten er øverstkommanderende for hæren og flåden i De Forenede
Stater og af militserne i de forskellige stater, når de kaldes til De
Forenede Staters faktiske tjeneste; han kan kræve skriftlig udtalelse fra
hovedansvarlig i hver af de udøvende afdelinger om ethvert emne, der vedrører
deres respektive kontors pligter, og han skal have beføjelse til at tildele
indhentninger og benådninger for lovovertrædelser mod De Forenede Stater,
undtagen i tilfælde af impeachment. |
Han skal have magt af og med rådets og samtykke fra senatet til at indgå
traktater, forudsat at to tredjedele af de tilstedeværende senatorer er enige;
og han udnævner, og med og med Senatets råd og samtykke, udnævner
ambassadører, andre offentlige ministre og konsuler, højesterets dommere og
alle andre officerer i De Forenede Stater, hvis udnævnelser ikke heri er
bestemt til , og som skal etableres ved lov: men Kongressen kan ved lov
vesttage udnævnelsen af sådanne underordnede officerer, som de synes
passende, i præsidenten alene, i domstolene eller i departementschefer. |
Præsidenten har beføjelse til at udfylde alle ledige stillinger, der kan
ske under senatets reces, ved at give kommissioner, der udløber ved
afslutningen af deres næste session. |
Afsnit. 3. |
Han skal fra tid til anden give Kongressen information om Unionens stat og
henstille til deres overvejelse de foranstaltninger, som han vil bedømme
nødvendige og hensigtsmæssige; ved ekstraordinære lejligheder kan han
indkalde begge huse eller en af dem, og i tilfælde af uenighed mellem dem,
med hensyn til tidspunktet for indryddelse, kan han udsætte dem til det
tidspunkt, som han finder ordentligt; han modtager ambassadører og andre
offentlige ministre; han skal passe på, at lovene udføres trofast og
indstiller alle de officerer i De Forenede Stater. |
Afsnit. 4. |
Præsidenten, vicepræsidenten og alle civile officerer i De Forenede Stater
fjernes fra Kontoret for Uansættelse for og Overbevisning om Forræderi,
Bestikkelse eller andre høje forbrydelser og forseelser. |
Artikel III. |
Afsnit. 1. |
De Forenede Staters retlige magt tildeles en højesteret og i de
underordnede domstole, som Kongressen fra tid til anden kan ordinere og
etablere. Dommerne, både de øverste og underordnede domstole, skal have deres
kontorer under god opførsel og til den angivne tid skal de modtage en
kompensation for deres ydelser, som ikke skal formindskes under deres
kontinuitet. |
Afsnit. 2. |
Den retlige magt udvides til at omfatte alle sager, i lov og retfærdighed,
der opstår i henhold til denne forfatning, de amerikanske love og traktater, der
er indgået, eller som skal indgås, under deres myndighed; - til alle sager,
der berører ambassadører, andre offentlige ministre og konsuler; - til alle
sager om admiralitet og maritim jurisdiktion; - til kontroverser, som De
Forenede Stater skal være part for; - til kontroverser mellem to eller flere
stater; - mellem en stat og borgere i en anden stat, - mellem borgere i
forskellige Stater - mellem borgere i samme stat, der kræver jord under
tilskud fra forskellige stater, og mellem en stat eller borgere deraf og
udenlandske stater, borgere eller subjekter. |
I alle sager, der berører ambassadører, andre offentlige ministre og
konsuler, og dem, hvor en stat skal være part, har Højesteret den oprindelige
kompetence. I alle de ovennævnte andre sager skal Højesteret appellere
jurisdiktion, både hvad angår lov og kendsgerning, med sådanne undtagelser og
i henhold til de forordninger, som kongressen udsteder. |
Retssagen mod alle forbrydelser undtagen i sager om forfalskning finder
sted af juryen; og sådan retssag afholdes i den stat, hvor de nævnte
forbrydelser skal være begået; men når den ikke er begået i nogen stat, skal
retssagen finde sted på det sted eller de steder, som kongressen ved lov har
anført. |
Afsnit. 3. |
Forræderi mod De Forenede Stater skal kun bestå i at opkræve krig mod dem
eller i at overholde deres fjender og give dem hjælp og komfort. Ingen
personer skal dømmes for forræderi, medmindre de er vidnede fra to vidner til
den samme åbenlyse akt eller om tilståelse i åben domstol. |
Kongressen skal have beføjelse til at erklære straffen for forræderi, men
ingen forræder ved arbejde skal arbejde korruption af blod eller fortabelse
undtagen i løbet af den person, der er overbevist. |
Genstand. IV. |
Afsnit. 1. |
Fuld tro og kredit gives i hver stat til de offentlige handlinger,
protokoller og retssager i enhver anden stat. Og kongressen kan ved
almindelige love foreskrive den måde, hvorpå sådanne handlinger, optegnelser
og procedurer skal bevises, og virkningen heraf. |
Afsnit. 2. |
Borgere i hver stat har ret til alle borgernes privilegier og immuniteter
i de forskellige stater. |
En person, der er anklaget i enhver stat med forræderi, Felony eller anden
forbrydelse, der skal flygte fra retfærdighed og findes i en anden stat, skal
på efterspørgsel fra den udøvende myndighed i den stat, hvor han flygtede,
leveres, fjernes til den stat, der har jurisdiktion for forbrydelsen. |
Ingen person, der holdes i tjeneste eller arbejdskraft i en stat, i
henhold til deres lovgivning, der flygter ind i en anden, må som følge af
nogen lov eller forordning heri udskilles fra sådan tjeneste eller
arbejdskraft , men skal leveres på partens krav til som en sådan tjeneste
eller arbejdskraft kan skyldes. |
Afsnit. 3. |
Kongresser kan optage nye stater i denne Union; men ingen ny stat må
oprettes eller opføres inden for nogen anden stats jurisdiktion; eller nogen
stat dannes ved sammenkobling af to eller flere stater eller dele af stater
uden samtykke fra lovgivningen i de berørte stater såvel som kongressen. |
Kongressen skal have beføjelse til at bortskaffe og udarbejde alle
nødvendige regler og forordninger for territoriet eller anden ejendom, der
tilhører De Forenede Stater; og intet i denne forfatning skal fortolkes
således, at det berører eventuelle krav fra De Forenede Stater eller en bestemt
stat. |
Afsnit. 4. |
De Forenede Stater garanterer enhver stat i denne Union en republikansk
regeringsform og beskytter hver af dem mod invasion; og om anvendelse af
lovgivningen eller af udøvelsen (når lovgivningen ikke kan indkaldes) mod
vold i hjemmet. |
Genstand. V. |
Kongressen skal, hver gang to tredjedele af begge huse finder det
nødvendigt, foreslå ændringer til denne forfatning eller, om anvendelse af
lovgivningen om to tredjedele af de forskellige stater, indkalder en
konvention til at foreslå ændringsforslag, som i begge tilfælde , skal være
gyldig til alle formål og formål som en del af denne forfatning, når den er
ratificeret af lovgivningerne i tre fjerdedele af de forskellige stater,
eller ved konventioner i tre fjerdedele deraf, som den ene eller den anden ratificeringsmetode
kan foreslås af Kongressen; Forudsat at intet ændringsforslag, der må
foretages før året Et hundrede og otte hundrede og otte, på nogen måde
påvirker de første og fjerde klausuler i den niende afdeling i den første
artikel; og at ingen stat, uden dens samtykke, skal fratages dens
ligestilling i senatet. |
Genstand. VI. |
Alle gæld, der er indgået, og forpligtelser, der er indgået inden
vedtagelsen af denne forfatning, skal være lige så gyldige over for De
Forenede Stater i henhold til denne forfatning som under Forbundet. |
Denne forfatning og De Forenede Staters love, der skal udfærdiges i medfør
af denne; og alle traktater, der er indgået eller som skal indgås under De
Forenede Staters myndighed, er landets øverste lov; og dommerne i hver stat
er bundet dertil, uanset hvad som helst ting i forfatningen eller
lovgivningen i enhver stat. |
Senatorer og repræsentanter, der er nævnt før, og medlemmerne af de
adskillige statslige lovgivninger og alle udøvende og retlige embedsmænd,
både De Forenede Stater og de flere stater, er bundet af ed eller bekræftelse
for at støtte denne forfatning; men ingen religiøs test skal nogensinde
kræves som en kvalifikation til ethvert kontor eller offentlig tillid under
De Forenede Stater. |
Genstand. VII. |
Ratificeringen af konventionerne i ni stater skal være tilstrækkelig til
at oprette denne forfatning mellem de stater, der ratificerer den samme. |
Ordet, "the", der er sammenføjet mellem den syvende og ottende
linie på den første side, ordet "tredive", der delvist er skrevet
på en Erazure i den femtende linje på den første side, ordene "er
forsøgt" bliver sammenføjet mellem tredive anden og tredive tredie
Linjer på den første side og ordet "the", der samles mellem de
fyrre tredive og fyrre fjerde linjer på den anden side. |
Attest William Jackson Secretary |
udført i konvention med statens enstemmige samtykke præsenter den syttende
dag i september i Herrens år tusind syv hundrede og syv firs og af
Uafhængigheden af Amerikas Forenede Stater den tolvte Til vidnesbyrd, hvoraf
vi herom har tegnet vores navne , |
G °. Washington: Presidt og stedfortræder fra Virginia. |
New Hampshire: John Langdon, Nicholas Gilman |
Massachusetts: Nathaniel Gorham, Rufus King |
Connecticut: Wm: Saml . Johnson, Roger Sherman |
New York: Alexander Hamilton |
New Jersey: Wil: Livingston, David Brearly , Wm. Paterson, Jona : Dayton |
Pennsylvania: B. Franklin, Thomas Mifflin, Robt . Morris, Geo. Clymer,
Thos. FitzSimons , Jared Ingersoll, James Wilson, Gouv Morris |
Delaware: Geo: Læs, Gunning Bedford jun , John Dickinson, Richard Bassett,
Jaco : Broom |
Maryland: James McHenry, Dan fra St. Thos. Jenifer, Danl Carroll |
Virginia: John Blair--, James Madison Jr. |
North Carolina: Wm. Blount, Richd . Dobbs Spaight , Hu Williamson |
South Carolina: J. Rutledge, Charles Cotesworth Pinckney, Charles
Pinckney, Pierce Butler |
Georgien: William Few, Abr Baldwin |
|
Rettighedsregningen: |
Forfatningsmæssige ændringer 1-10
udgør det, der kaldes The Bill of Rights. |
Den 25. september 1789 foreslog USAs første kongres 12 ændringer til
forfatningen. Den fælles kongresresolution fra 1789 med forslag om
ændringerne vises i Rotunda i Nationalarkivmuseet. Ti af de foreslåede 12
ændringsforslag blev ratificeret af tre fjerdedele af statslovgiverne den 15.
december 1791. De ratificerede artikler (artikel 3–12) udgør de første 10
ændringer af forfatningen eller den amerikanske Bill of Rights. I 1992, 203
år efter den blev foreslået, blev artikel 2 ratificeret som den 27. ændring
af forfatningen. Artikel 1 blev aldrig ratificeret . |
Transkription af den fælles resolution fra 1789 fra Kongressen med forslag om 12 ændringer til den amerikanske forfatning |
De Forenede Kongres begyndte og afholdes i New York, onsdag den 4. marts ,
tusind syv hundrede og niog. |
DE konventionerne af en række af de stater, der har på tidspunktet
for deres vedtagelse af forfatningen, udtrykt ønske om, med henblik på at
forhindre fejlfortolkning eller misbrug af sine beføjelser, at yderligere
konstaterende og restriktive klausuler skal tilføjes : Og som en udvidelse af
jorden af offentlighedens tillid til regeringen vil bedst sikre den
vellykkede ende af sin institution. |
BESLUTTET af Senatet og Representanthuset i Amerikas Forenede
Stater, samlet på kongressen, to tredjedele af begge huse samtidigt, om at
følgende artikler blev foreslået til lovgivningen i de forskellige stater som
ændringer til De Forenede Staters forfatning, alle eller hvilke artikler, når
de er ratificeret af tre fjerdedele af nævnte lovgivning, skal være gyldige i
alle henseender som en del af nævnte forfatning; nemlig. |
ARTIKLER ud over og ændring af forfatningen for Amerikas Forenede
Stater, foreslået af Kongressen, og ratificeret af lovgivningen i flere
stater i henhold til den femte artikel i den oprindelige forfatning. |
Artikel den første ... Efter den første opregning, der kræves i den
første artikel i forfatningen, skal der være en repræsentant for hvert
tredive tusinde, indtil antallet skal udgøre hundrede, hvorefter andelen skal
reguleres således af Kongressen, at der skal ikke være mindre end hundrede
repræsentanter og heller ikke mindre end et repræsentant for hver fyrti
tusinde personer, indtil antallet af repræsentanter udgør to hundrede;
hvorefter andelen skal reguleres således af Kongressen, at der ikke skal være
mindre end to hundrede repræsentanter eller mere end en repræsentant for hver
50.000 personer. |
Artikel den anden ... Ingen lov, der varierer kompensationen for
senatorernes og repræsentanternes tjenester, får virkning, indtil et valg af
repræsentanter skal have grebet ind. |
Artikel den tredje ... Kongressen må ikke vedtage nogen lov, der
respekterer en etablering af religion eller forbyder fri udøvelse heraf;
eller forkorte ytringsfriheden eller pressen; eller folks ret til fredeligt
at samle og anmode regeringen om en klage på klager. |
Artikel fjerde ... En velreguleret milits, der er nødvendig for
sikkerheden i en fri stat, folks ret til at holde og bære våben, må ikke
krænkes. |
Artikel den femte ... Ingen soldat må i fredstid være kvart i et
hus uden samtykke fra ejeren eller i krigstid, men på en måde, der er
foreskrevet ved lov. |
Artikel den sjette ... Folkets ret til at være sikkert i deres
personer, huse, papirer og virkninger mod urimelig søgning og beslaglæggelse
må ikke krænkes, og ingen warrants udsteder, men af sandsynlig grund,
understøttet af ed eller bekræftelse, og især beskrivelse af det sted, der
skal søges, og de personer eller ting, der skal beslaglægges. |
Artikel syvende ... Ingen personer holdes inde for at svare for en
hovedstad eller på anden måde berygtet forbrydelse, medmindre der er tale om
en forelæggelse eller tiltale for en Grand Jury, undtagen i tilfælde, der
opstår i land- eller flådestyrkerne eller i Milits, når i faktisk tjeneste i
krigstid eller offentlig fare; heller ikke må nogen person udsættes for den
samme lovovertrædelse to gange udsættes for liv eller lem i fare; og må
heller ikke i nogen kriminel sag blive tvunget til at være et vidne mod sig
selv og heller ikke blive berøvet liv, frihed eller ejendom uden behørig
retsforfølgning; privat ejendom må heller ikke tages til offentlig brug uden
blot erstatning. |
Artikel den ottende ... I alle straffeforfølgelser skal den
tiltalte nyde retten til en hurtig og offentlig retssag af en uvildig jury i
staten og distriktet, hvor forbrydelsen skal være begået, hvilket distrikt
tidligere er blevet konstateret ved lov , og at blive informeret om
beskyldningens art og årsag; at blive konfronteret med vidnerne mod ham; at
have en obligatorisk proces for at få vidner til fordel for ham og have
bistand fra rådgivere til sit forsvar . |
Artikel den niende ... I retssager ved almindelig ret, hvor
kontroversens værdi overstiger tyve dollars, bevares retten til retssag ved
juryen , og ingen kendsgerning prøvet af en jury, ellers skal behandles på ny
i nogen domstol i De Forenede Stater end i henhold til reglerne i den fælles
lov. |
Artikel tiende ... Der kræves ikke overdreven kaution eller
overdreven bøder, der heller ikke pålægges grusomme og usædvanlige straffe. |
Artikel den ellevte ... Opregningen i forfatningen af visse
rettigheder skal ikke fortolkes til at benægte eller forvirre andre, som
befolkningen har tilbageholdt. |
Artikel den tolvte ... De beføjelser, der ikke er delegeret til De
Forenede Stater ved forfatningen, og som heller ikke er forbudt af den til
staterne, er forbeholdt henholdsvis staterne eller til folket. |
BEVIDNE, |
Frederick Augustus Muhlenberg, taler for Repræsentanternes Hus John Adams, USAs næstformand og præsident for senatet John Beckley, kontorist i Repræsentanternes Hus. Sam. En Otis-sekretær for senatet |
Den amerikanske Bill of Rights |
I præamblen til Den Bill of Rights |
De Forenede Kongres begyndte og afholdes i New York, onsdag den 4. marts , tusind syv hundrede og niog. |
DE konventionerne af en række af de stater, der har på tidspunktet
for deres vedtagelse af forfatningen, udtrykt ønske om, med henblik på at
forhindre fejlfortolkning eller misbrug af sine beføjelser, at yderligere
konstaterende og restriktive klausuler skal tilføjes : Og som en udvidelse af
jorden af offentlighedens tillid til regeringen vil bedst sikre den
vellykkede ende af sin institution. |
BESLUTTET af Senatet og Representanthuset i Amerikas Forenede
Stater, samlet på kongressen, to tredjedele af begge huse samtidigt, om at
følgende artikler blev foreslået til lovgivningen i de forskellige stater som
ændringer til De Forenede Staters forfatning, alle eller hvilke artikler, når
de er ratificeret af tre fjerdedele af nævnte lovgivning, skal være gyldige i
alle henseender som en del af nævnte forfatning; nemlig. |
ARTIKLER ud over og ændring af forfatningen for Amerikas Forenede
Stater, foreslået af Kongressen, og ratificeret af lovgivningen i flere
stater i henhold til den femte artikel i den oprindelige forfatning. |
Bemærk: Følgende tekst er en transkription af de første ti
ændringer til forfatningen i deres oprindelige form. Disse ændringsforslag
blev ratificeret 15. december 1791 og danner det, der kaldes "Bill of
Rights". |
Ændring I |
Kongressen må ikke foretage nogen lov, der respekterer en etablering af
religion eller forbyder fri udøvelse heraf; eller forkorte ytringsfriheden
eller pressen; eller folks ret til fredeligt at samle og anmode regeringen om
en klage på klager. |
Ændring II |
En velreguleret milits, der er nødvendig for at sikre en fri stats
sikkerhed, folks ret til at holde og bære våben, må ikke krænkes. |
Ændring III |
Ingen soldat må på fredstid være kvarteret i noget hus uden samtykke fra
ejeren eller i krigstid, men på en måde, der er foreskrevet ved lov. |
Ændring IV |
Folkets ret til at være sikre i deres personer, huse, papirer og
virkninger mod urimelig søgning og beslaglæggelse må ikke krænkes, og ingen
warrants udsteder, men af sandsynlig grund, understøttet af ed eller
bekræftelse, og især beskriver det sted, der skal søges, og de personer eller
ting, der skal beslaglægges. |
Ændring V |
Ingen personer kan holdes til at svare for en hovedstad eller på anden
måde berygtet forbrydelse, medmindre der er tale om en forelæggelse eller
tiltale for en Grand Jury, undtagen i tilfælde, der opstår i land- eller
flådestyrkerne eller i Milits, når de er i tjeneste i tide Krig eller
offentlig fare; heller ikke må nogen person udsættes for den samme
lovovertrædelse to gange udsættes for liv eller lem i fare; og må heller ikke
i nogen kriminel sag blive tvunget til at være et vidne mod sig selv og
heller ikke blive berøvet liv, frihed eller ejendom uden behørig
retsforfølgning; privat ejendom må heller ikke tages til offentlig brug uden
blot erstatning. |
Ændring VI |
I alle straffeforfølgelser skal den tiltalte nyde retten til en hurtig og
offentlig retssag ved en uvildig jury i staten og distriktet, hvor forbrydelsen
skal være begået, hvilket distrikt der tidligere er blevet konstateret ved
lov, og at blive informeret om beskyldningens art og årsag; at blive
konfronteret med vidnerne mod ham; at have en obligatorisk proces for at få
vidner til fordel for ham og have bistand fra rådgivere til sit forsvar . |
Ændring VII |
I retssager ved fælles lov, hvor kontroversens værdi skal overstige tyve
dollars, bevares retten til retssag ved jury , og intet faktum, der er prøvet
af en jury, skal på anden måde genbehandles i nogen amerikansk domstol end i
henhold til til reglerne i den fælles lov. |
Ændring VIII |
Der kræves ikke overdreven kaution, og der pålægges heller ikke for store
bøder eller grusomme og usædvanlige straffe. |
Ændring IX |
Opregningen i forfatningen af visse rettigheder skal ikke fortolkes til
at benægte eller forvirre andre, som befolkningen har tilbageholdt. |
Ændring X |
De beføjelser, der ikke er delegeret til De Forenede Stater ved
forfatningen, og som heller ikke er forbudt af dem til staterne, er
forbeholdt henholdsvis staterne eller til folket. |
|
Forfatningen: Ændringsforslag 11-27 |
Forfatningsmæssige ændringer 1-10 udgør det, der kaldes The Bill of
Rights. Ændringsforslag 11-27 er anført nedenfor. |
ÆNDRINGSFORSLAG XI |
Vedtaget af kongres 4. marts 1794. Ratificeret 7. februar 1795. |
Bemærk: Forfatningens artikel III, sektion 2, blev ændret ved
ændringsforslag 11. |
De amerikanske retlige beføjelser må ikke fortolkes til at omfatte enhver
retssag eller retfærdighed, begyndt eller retsforfulgt mod en af De Forenede
Stater af borgere i en anden stat eller af borgere eller subjekter fra en
fremmed stat . |
ÆNDRINGSFORSLAG XII |
Vedtaget af kongressen den 9. december 1803. Ratificeret den 15. juni
1804. |
Bemærk: En del af forfatningens artikel II, sektion 1, blev
erstattet af den 12. ændring. |
Valgene mødes i deres respektive stater og stemmer ved afstemning for
præsident og næstformand, hvoraf en i det mindste ikke er en indbygger i den
samme stat med sig selv; de skal i deres afstemninger navngive den person,
der er stemt som præsident, og i forskellige afstemninger den person, der
stemte for som næstformand, og de skal udarbejde forskellige lister over alle
personer, der er stemt for som præsident, og af alle personer, der er stemt
for som næstformand og af antallet af stemmer for hver, hvilke lister de skal
underskrive og attestere og overføre forseglet til sæde for regeringen i De
Forenede Stater, rettet til Senatets præsident; - Senats præsident åbner i
nærværelse af senatet og repræsentanternes hus alle certifikater, og
stemmerne tælles derefter; - Den person, der har det største antal stemmer
til præsident, er præsidenten, hvis dette antal er et flertal af det samlede
antal valgte valgmænd; og hvis ingen personer har et sådant flertal, vælger
repræsentanternes hus straks pr. valg af præsidenten blandt de personer, der
har det højeste antal, der ikke overstiger tre på listen over dem, der er
stemt som præsident. Men ved valg af præsident træffes stemmene af stater,
hvor repræsentationen fra hver stat har en stemme; et kvorum til dette formål
består af et medlem eller medlemmer fra to tredjedele af staterne, og et
flertal af alle stater er nødvendige for et valg. [ Og hvis Repræsentanternes
hus ikke vælger en præsident, når valgfriheden skal overkomme dem, inden den
fjerde dag i marts næste, skal næstformanden fungere som præsident, som i
tilfælde af død eller anden forfatningsmæssig Præsidentens handicap. -] * Den
person, der har det største antal stemmer som næstformand, er næstformand,
hvis dette antal er et flertal af hele det valgte antal vælgere, og hvis
ingen personer har et flertal, så fra de to seneste antal på listen vælger
senatet næstformand; et kvorum til formålet består af to tredjedele af hele
antallet af senatorer, og et flertal af hele antallet er nødvendigt for et
valg. Men ingen personer, der konstitutionelt er uberettigede til
præsidentembetet, er berettigede til vicepræsident for De Forenede Stater. *
Efterfulgt af afsnit 3 i det 20. ændringsforslag. |
ÆNDRINGSFORSLAG XIII |
Vedtaget af kongressen 31. januar 1865. Ratificeret 6. december 1865. |
Bemærk: En del af forfatningens artikel IV, sektion 2, blev
erstattet af den 13. ændring. |
Afsnit 1. |
Hverken slaveri eller ufrivillig trældom, undtagen som en straf for
forbrydelse, hvoraf parten skal være blevet behørigt dømt , må eksistere i De
Forenede Stater eller på ethvert sted under deres jurisdiktion. |
Afsnit 2. |
Kongressen har beføjelse til at håndhæve denne artikel ved passende
lovgivning. |
ÆNDRINGSFORSLAG XIV |
Vedtaget af kongressen 13. juni 1866. Ratificeret den 9. juli 1868. |
Bemærk: Artikel I, sektion 2, i forfatningen blev ændret ved afsnit
2 i den 14. ændring. |
Afsnit 1. |
Alle personer, der er født eller naturaliseret i De Forenede Stater og
underlagt deres jurisdiktion, er statsborgere i De Forenede Stater og i den
stat, hvor de bor. Ingen stat må udarbejde eller håndhæve nogen lov, der
afskaffer privilegier eller immuniteter for borgere i De Forenede Stater;
heller ikke må nogen stat fratage nogen person liv, frihed eller ejendom uden
behørig retsforfølgning; heller ikke benægte nogen inden for dens jurisdiktion
e- kvalifikation af lovene. |
Afsnit 2. |
Repræsentanter fordeles mellem de forskellige stater i henhold til deres
respektive antal og tæller hele antallet af personer i hver stat, undtagen
indianere, der ikke er beskattet. Men når retten til at stemme ved ethvert
valg for valg af valg til præsident og vicepræsident for De Forenede Stater,
nægtes repræsentanter i kongressen, de udøvende og retslige officerer i en
stat eller medlemmerne af lovgivningen dertil nogen af de mandlige indbyggere
i en sådan stat, som er 21 år gammel, * og borgere i De Forenede Stater,
eller på nogen måde forkortet, undtagen for deltagelse i oprør eller anden
kriminalitet, reduceres repræsentationsgrundlaget heri andel, som antallet af
sådanne mandlige borgere skal have for hele antallet af mandlige borgere, som
er 21 år i en sådan stat. |
Afsnit 3. |
Ingen personer må være en senator eller repræsentant i kongressen, eller
valg af præsident og næstformand eller have noget embedsmand, civilt eller
militært under De Forenede Stater eller under nogen stat, der tidligere har
aflagt en ed som medlem fra Kongressen, eller som en officer i De Forenede
Stater, eller som et medlem af en hvilken som helst statslovgiver eller som
en udøvende eller retlig officer i en hvilken som helst stat, til støtte for
De Forenede Staters forfatning, skal have været involveret i opstand eller
oprør mod det samme eller givet hjælp eller trøst til deres fjender. Men
kongressen kan ved en afstemning på to tredjedele af hvert hus fjerne en
sådan handicap. |
Afsnit 4. |
Gyldigheden af De Forenede Staters offentlige gæld, der er tilladt ved
lov, herunder gæld, der er afholdt til betaling af pensioner og vederlag for
tjenester til undertrykkelse af oprør eller oprør, skal ikke sættes
spørgsmålstegn ved . Men hverken De Forenede Stater eller nogen stat påtager
eller betaler nogen gæld eller forpligtelse, der er afholdt i forbindelse med
opstand eller oprør mod De Forenede Stater, eller ethvert krav om tab eller
frigørelse af nogen slave; men alle sådanne gæld, forpligtelser og fordringer
skal holdes ulovlige og ugyldige. |
Afsnit 5. |
Kongressen har beføjelse til ved hjælp af passende lovgivning at håndhæve
bestemmelserne i denne artikel. |
* Ændret ved afsnit 1 i det 26. ændringsforslag. |
ÆNDRINGSFORSLAG XV |
Vedtaget af kongres 26. februar 1869. Ratificeret 3. februar 1870. |
Afsnit 1. |
Retten for borgere i De Forenede Stater til at stemme må ikke nægtes eller
forkortes af De Forenede Stater eller af nogen stat på grund af race, farve
eller tidligere tjenesteforhold-- |
Afsnit 2. |
Kongressen har beføjelse til at håndhæve denne artikel ved passende
lovgivning. |
ÆNDRINGSFORSLAG XVI |
Vedtaget af kongressen 2. juli 1909. Ratificeret 3. februar 1913. |
Bemærk: Artikel I, sektion 9, i forfatningen blev ændret ved
ændringsforslag 16. |
Kongressen skal have beføjelse til at lægge og opkræve skatter på
indkomster, uanset hvilken kilde der er afledt, uden fordeling mellem de
forskellige stater og uden hensyntagen til nogen folketælling eller
optælling. |
ÆNDRINGSFORSLAG XVII |
Bestået af kongressen 13. maj 1912. Ratificeret 8. april 1913. |
Bemærk: Artikel I, sektion 3, i forfatningen blev ændret ved den
17. ændring. |
De Forenede Staters senat består af to senatorer fra hver stat, valgt af
folket deraf, i seks år; og hver senator har en stemme. Vælgerne i hver stat
skal have de kvalifikationer, der kræves for vælgerne i de mest forskellige
grene af statslovgiverne. |
Når ledige stillinger sker i repræsentationen af enhver stat i Senatet, at
den udøvende myndighed i den pågældende stat udsteder stævninger af valget
udfylde disse stillinger: Forudsat, At lovgiver i enhver stat kan bemyndige
den udøvende heraf at gøre midlertidige ansættelser indtil folk fyld de
ledige stillinger ved valg, som lovgiver kan anvise. |
Dette ændringsforslag skal ikke fortolkes således, at det påvirker valget
eller valget af en senator, der er valgt, inden den bliver gyldig som en del
af forfatningen. |
ÆNDRINGSFORSLAG XVIII |
Vedtaget af kongressen 18. december 1917. Ratificeret 16. januar 1919.
Ophævet ved ændringsforslag 21. |
Afsnit 1. |
Efter et år efter ratificeringen af denne artikel er fremstilling, salg
eller transport af berusende væsker inden for, importen til eller eksporten
heraf fra De Forenede Stater og alt territorium, der er omfattet af dets
jurisdiktion til drikkevareformål, forbudt . |
Afsnit 2. |
Kongressen og de forskellige stater skal have samtidig magt til at
håndhæve denne artikel ved passende lovgivning. |
Afsnit 3. |
Denne artikel skal ikke fungere, medmindre den er blevet ratificeret som
en ændring af forfatningen af lovgivningerne i de forskellige stater som
foreskrevet i forfatningen inden for syv år efter datoen for Kongressens
forelæggelse herom til staterne. |
ÆNDRINGSFORSLAG XIX |
Vedtaget af kongressen 4. juni 1919. Ratificeret 18. august 1920. |
Retten for borgere i De Forenede Stater til at stemme må ikke nægtes eller
forkortes af De Forenede Stater eller af nogen stat på grund af køn. |
Kongressen har beføjelse til at håndhæve denne artikel ved passende
lovgivning. |
ÆNDRINGSFORSLAG XX |
Vedtaget af kongressen 2. marts 1932. Ratificeret den 23. januar 1933. |
Bemærk: Artikel I, sektion 4, i forfatningen blev ændret ved
afdeling 2 i dette ændringsforslag. Derudover blev en del af den 12. ændring
erstattet af afdeling 3. |
Afsnit 1. |
Præsidentens og vicepræsidentens betingelser slutter ved middagstid den
20. januar og betingelserne for senatorer og repræsentanter ved middagstid
den 3. januar i januar for de år, hvor sådanne vilkår ville være afsluttet,
hvis denne artikel havde ikke er blevet ratificeret ; og vilkårene for deres
efterfølgere begynder derefter. |
Afsnit 2. |
Kongressen samles mindst en gang hvert år, og et sådant møde begynder ved
middagstid den tredje januar i januar, medmindre de ved lov udpeger en anden
dag. |
Afsnit 3. |
Hvis den valgte præsident på det tidspunkt, der er fastsat for begyndelsen
af præsidentens embedsperiode, er død, dør vicepræsidentvalget som
præsident. Hvis en præsident ikke er blevet valgt inden det tidspunkt, der er
fastsat for begyndelsen af hans embedsperiode, eller hvis den valgte
præsident ikke har undladt at kvalificere sig, fungerer vicepræsidentvalget
som præsident, indtil en præsident er kvalificeret; og kongressen kan ved lov
sørge for det tilfælde, hvor hverken en præsident valgt eller en næstformand
vælger skal have kvalificeret sig, erklærer, hvem der derefter skal fungere
som præsident, eller den måde, hvorpå en, der skal handle, skal vælges, og
sådan person skal handle i overensstemmelse hermed, indtil en præsident eller
næstformand skal have kvalificeret sig. |
Afsnit 4. |
Kongressen kan ved lov sørge for tilfælde af død af nogen af de
personer, fra hvilke repræsentanternes hus kan vælge en præsident, når
valgfriheden skal have overgået dem, og for tilfældet med døden for nogen af
personerne hvorfra senatet kan vælge en næstformand, hver gang valgretten
skal have været over dem. |
Afsnit 5. |
Afsnit 1 og 2 træder i kraft på den 15. oktober efter ratificeringen af
denne artikel. |
Afsnit 6. |
Denne artikel skal være inaktiv, medmindre den er blevet ratificeret som
en ændring af forfatningen af lovgivende myndigheder i tre fjerdedele af de
forskellige stater inden syv år efter datoen for forelæggelsen. |
ÆNDRINGSFORSLAG XXI |
Vedtaget af kongressen 20. februar 1933. Ratificeret 5. december 1933. |
Afsnit 1. |
Den atttende artikel om ændring af De Forenede Staters forfatning ophæves
. |
Afsnit 2. |
Transport eller import til enhver stat, territorium eller besiddelse af De
Forenede Stater til levering eller anvendelse deri af berusende spiritus, i
strid med deres lovgivning, er herved forbudt . |
Afsnit 3. |
Denne artikel skal være inaktiv, medmindre den er blevet ratificeret som
en ændring af forfatningen ved konventioner i de forskellige stater som foreskrevet
i forfatningen inden for syv år fra datoen for Kongressens forelæggelse herom
til staterne. |
ÆNDRINGSFORSLAG XXII |
Vedtaget af kongressen 21. marts 1947. Ratificeret 27. februar 1951. |
Afsnit 1. |
Ingen personer vælges til præsidentens embede mere end to gange, og ingen
person, der har haft præsidentens embede eller fungeret som præsident, i mere
end to år af en periode, som en anden person er valgt til præsident, vælges
ikke til præsidentens kontor mere end én gang. Men denne artikel finder ikke
anvendelse på nogen, der besidder præsidentens embede, da denne artikel blev
foreslået af kongressen, og skal ikke forhindre nogen, der muligvis har som
præsident eller fungerer som præsident, i løbet af den periode, hvor denne
artikel indtræder i at fungere som præsident eller fungere som præsident i
resten af en sådan periode. |
Afsnit 2. |
Denne artikel skal være inaktiv, medmindre den er blevet ratificeret som
en ændring af forfatningen af lovgivningsmyndighederne i tre fjerdedele af
de forskellige stater inden for syv år fra datoen for dens forelæggelse til
staterne ved kongressen. |
ÆNDRINGSFORSLAG XXIII |
Vedtaget af Kongressen 16. juni 1960. Ratificeret den 29. marts 1961. |
Afsnit 1. |
Det distrikt, der udgør sæde for De Forenede Staters regering, udnævner på
en sådan måde, som Kongressen måtte lede: |
Et antal vælgere af præsident og næstformand svarende til hele antallet af
senatorer og repræsentanter i kongressen, som distriktet ville have ret til,
hvis det var en stat, men under ingen omstændigheder mere end den mindst
folkerige stat; de skal ud over dem, der er udpeget af staterne, men de
betragtes med henblik på valget af præsident og vicepræsident som vælgere
udpeget af en stat; og de skal mødes i distriktet og udføre sådanne opgaver,
der er fastsat i den tolvte ændringsartikel. |
Afsnit 2. |
Kongressen har beføjelse til at håndhæve denne artikel ved passende
lovgivning. |
ÆNDRINGSFORSLAG XXIV |
Vedtaget af kongressen 27. august 1962. Ratificeret den 23. januar
1964. |
Afsnit 1. |
Borgerne i De Forenede Stater til at stemme i ethvert primært eller andet
valg til præsident eller vicepræsident, til valg til præsident eller
vicepræsident eller for senator eller repræsentant i kongressen, nægtes eller
forkortes ikke af USA eller nogen Angiv på grund af manglende betaling af
afstemningsafgift eller anden skat. |
Afsnit 2. |
Kongressen har beføjelse til at håndhæve denne artikel ved passende
lovgivning. |
ÆNDRINGSFORSLAG XXV |
Vedtaget af kongressen 6. juli 1965. Ratificeret 10. februar 1967. |
Bemærk: Forfatningens artikel II, sektion 1, blev berørt af den 25.
ændring. |
Afsnit 1. |
I tilfælde af afskedigelse af præsidenten eller hans død eller fratræden
bliver næstformanden præsident. |
Afsnit 2. |
Hver gang der er ledig plads på vicepræsidentens embede, udnævner
præsidenten en vicepræsident, der tiltræder embedet efter bekræftelse med et
flertal af stemmerne i begge kongreshuse. |
Afsnit 3. |
Hver gang præsidenten overfører præsidenten for senatet og taleren for
Representantenes Hus sin skriftlige erklæring om, at han ikke er i stand til
at udføre sit embeds beføjelser og pligter, og indtil han sender dem en
skriftlig erklæring til det modsatte, sådanne beføjelser og pligter udføres
af næstformanden som fungerende præsident. |
Afsnit 4. |
Hver gang vicepræsidenten og et flertal af enten de vigtigste officerer i
de udøvende afdelinger eller i et andet organ som Kongressen ved lov kan
tilvejebringe, overfører præsidenten for senatet og formanden for Representantenes
hus deres skriftlige erklæring om, at Præsident er ikke i stand til at udføre
sit embeds beføjelser og pligter, vicepræsidenten påtager sig straks
kontorets beføjelser og pligter som fungerende præsident. |
Derefter, når præsidenten overfører præsidenten for senatet og taleren for
repræsentantenes hus til præsidenten sin skriftlige erklæring om, at der ikke
findes nogen manglende evne, genoptager han sit embeds beføjelser og pligter,
medmindre næstformanden og et flertal af enten hovedoffiserer i den udøvende
afdeling eller i et andet organ, som Kongressen ved lov kan give, sender
inden fire dage til præsidenten for senatet og formanden for
repræsentanternes hus deres skriftlige erklæring om, at præsidenten ikke er i
stand til at udføre beføjelserne og hans opgaver. Herefter afgør Kongressen
spørgsmålet og samles inden otteogfyrre timer til dette formål, hvis ikke i
session. Hvis kongressen inden for enogtyve dage efter modtagelsen af
sidstnævnte skriftlige erklæring, eller, hvis Kongressen ikke er i møde,
inden for enogtyve dage efter, at Kongressen er nødt til at samles, bestemmer
ved to tredjedele af stemmerne for begge huse, at præsidenten ikke er i stand
til at udføre sit embeds beføjelser og pligter, fortsætter vicepræsidenten
med det samme som fungerende præsident; Ellers genoptager præsidenten sit
embeds beføjelser og pligter. |
ÆNDRINGSFORSLAG XXVI |
Vedtaget af kongres den 23. marts 1971. Ratificeret den 1. juli 1971. |
Bemærk: Ændring 14, sektion 2, i forfatningen blev ændret ved
afdeling 1 i den 26. ændring. |
Afsnit 1. |
Retten for borgere i De Forenede Stater, som er atten år eller ældre, til
at stemme, nægtes eller forkortes ikke af De Forenede Stater eller af nogen
stat på grund af alder. |
Afsnit 2. |
Kongressen har beføjelse til at håndhæve denne artikel ved passende
lovgivning. |
ÆNDRINGSFORSLAG XXVII |
Oprindeligt foreslået 25. september 1789. Ratificeret 7. maj 1992. |
Ingen lov, der varierer kompensationen for senatorernes og
repræsentanternes tjenester, får virkning, indtil et valg af repræsentanter
skal have grebet ind. |